Articles, News

Anti-Aliasing

Anti-Aliasing

الاول يعني ايه aliasing:
Anti-Aliasing

هو باختصار الانعراج الي بيحصل للصوره وانت بتلعب نتيجه ان الصور علي الpc مكونه من مجموعه مربعات
اسمهم pixels علي عكس المواد في الحقيقيه الي بتكون واخده شكل دائري اكتر من الاطراف,وده مش
هتحس بيه لو عملت خط مستقيم من البيكسلات ده انما لو حاولت انك تعمل خط مائل او معووج هتلاحظ
التعرج فالاطراف وده بيسببتشوه عام لمنظر الصوره وانت بتلعب وده شئ غير مرحب بيه من اغلب
الناس وعلشانكده كان في جهود كتير عبر السنين وتيكنيكات كتير لحل المشكله ده وكلهم بيندرجوا
تحت مسمي ِAnti-Aliasing, وفي المقاله ده هيتم التعرف علي بعض التيكنيك المستخدمه في حل المشكله

طريقه SSAA:
Anti-Aliasing

لو افترضنا ان عندنا grid او مساحه كبيره من البيكسلات متجمعه جمب بعضها وجينا عملنا shading للبيكسلات
الي محتاجنيها علشان نكون الصوره هنهلاقي في اجزاء من الفريم لسه فيها تعريجاتوكان احد الحلول هو اننا
نضاعف حجم الgrid لاربع اضعاف فكده نغطي بقيه المنطقه من البيكسلات فيكون عندنا صوره احسن
بلا تعرجات والطريقه ده اسمها OGSSAA او
orderedgrid supersamplingولكن كان في مشاكل بتواجه الحل ده وهي ان مثلا لو كانت الصوره افقيه مش
رأسيه وساعتها هيكون عندنا نفس المشكله تاني وهنا طلعوا بحل جديد وكان عن طريق انهم يعكسوا الحل
و يخلوه افقي بدل رأسي او ما يسميب sparse grid supersampling. ولكن الحلين دول فيهم مشاكل كتير اهمها انك علشان تعمل كده محتاج تضاعف عدد البيكسلات
 ل4 اضعاف اي انك محتاج ترندر اللعبه علي اربع اضعاف الدقه الاصليه وده بيخليهم تقال جدا علي الgpu
وكان لازم يكون في حل بديل

طريقه MSAA:
Anti-Aliasing

وهنا بدل ما يعاملوا الصوره كلها ويضاعفوا عدد البيكسلات كان الحل الافضل انهم يضاعفوا عدد البيكسلات
الي فالاطراف ده وده ادي الي صوره افضل باستهلاك اقل بكتير من تقنيات الSSAA. وده بيتم عن طريق اخد
عينات من اطراف الفريم وجمعهم مع بعض في صوره واحده فيها جوده عاليه. ولكن برضوا حتي ده كان فيها
مشاكل اهمها انك لو بتتحرك في سرعه عاليه فبسبب الحركه العاليه هتتكون انعراجات برضوا فالصوره
خصوصا في المجسمات البعيده  

طريقه Post- processing Anti-Alising:
Anti-Aliasing

وده تعتبر اخف طريقه للAA وده لانها ببساطه الي بتعمله انها بتحط طبقه من الblur علي اطراف المجسمات
بعد ما الفريم يرندر بالكامل لازاله التعريج ومنها طرق كتير زي FXAA او MLAA بس في مشكله انها لو
استخدمت لوحدها ممكن تخلي اغلب الصوره فيها طبقه من الblur مزعجه ويفضل ان يتم استخدامها مع طرقتانيه للAA علشان تاخد احسن جوده ممكنه. 

طريقه الTAA:
Anti-Aliasing

TAA او temporal antialiasing هي تعتبر من احدث طرق الAA المستخدمه حديثاحيث انها وبالرغم
من انها بتتطلب قوه اكبر من الFXAA ولكن بتقدم صوره اكتر من ممتازه مقارنه بيها واحسن
برضوا من الSMAA باستهلاك اقل للgpuوفكرتها ببساطه انها بتجمع ما بين كذا طريقه للAA
مع بعض مكونه صوره احسن وافضل وباستهلاك اقل.

طريقه الDLSS:
Anti-Aliasing

وهي اختصار ل deep learning supersampling, و هي تقنيه جديده من انتاج nvidia لكروت الRTX بتسمح باستخدام الذكاء الاصطناعي انه يجمع كذا صوره
بجوده ضعيفه وجمعهم مع بعض ويعملهم upscaling علشان توصل للجوده المطلوبه وده علي عكس كل الطرق
القديمه المستخدمه حيث انها الاخف علي الgpu وصاحبه اعلي اداء بافضل جوده ممكنه