Home » News

News

يبدأ معانا الجيل الجديد بإعلان الxbox وإطلاق الxbox، فا هل جملة أقوى جهاز منزلي في العالم والتاريخ، هي جملة حقيقة ؟ ولا مجرد جملة تسويقية مش أكتر ؟  هبدأ كلامي عن الxbox series X عشان هو الاقوى والكلام ده، وبعدين هتكلم عن الseries s بعديه. (Xbox Series X) (التصميم) من أول ما تفتح علبة جهاز الseries x، فا أول حاجة هتشدك جامد أوي وهي تصميم الجهاز، فعلا عمرنا ما شفنا جهاز console واخد شكل البرج
في العاده لما بنحب نقارن بين اتنين cpu بنقارن بينهم علي اساس ال gigahertz(GHZ)s بس مش ده الوضع مع كروت الشاشه حيث ان  طريقه عملهم مختلفه شويه عن البروسيسور فبيتهم حسابهم بطريقه مختلفه و بحاجه اسمها tflops بس قبل ما نبدا محتاجين نشرح الاول يعني ايه gpu shaders. ايه هي gpu shaders هي مجموعه من الاوامر بتتبعت للgpu والي بتتفذ كلها في نفس الوقت لكل بيكسل علي الشاشه فمثلا علشان يتم تلون بيكسل معين بلون,  بيتم ده عن طريق بعت مكان البيكسل و اللون الي محتاج تلونه بيه وكده ده بقي اسمه shader وده مثال بيوضح ازاي الshaders بتشتغل. ايه هي بقي الTFLOPs الtflops هي وحده بتقيس مده قدره الgpu علي اتمام العمليات الحسابيه المعقده والي بتضم  مليارات من الارقام الكسريه في حساباتها  يعني لو كارت شاشه قدرته 1TFLOPs فهو قادر انه ينفذ 1000مليار رقم عشري بعد العلامه , و الحقيقه ان كل شركه مصنعه لكروت الشاشه بتستخدم طريقه مختلفه في حساب الtflops بس ولان اجهزه الكونسولز دايما بتكون من تصنيع amd فاحنا هنشرح طريقه amd في الحساب بس وهي كالاتي: بيتم ضرب عدد الgpu shaders في الgpu clock في 2 علشان الgpu بيقدر يشتغل علي مهمتين في نفس الوقت بعد كده بيتم قسمه الناتج علي مليون علشان نحصل علي القيمه بالتيرا. هل الTFLOPS بتفرق في الالعاب؟ الاجابه هي اه و لا في نفس الوقت :هي اه لما بنقارن بين اتنين GPU من نفس المعماريه او من نفس الجيل يعني علي سبيل المثال المقارنه بين الPS4 و الXBOX ONE بما انهم من نفس الجيل فهنا المقارنه تبقي صح ويكون ساعتها ده العامل الاساسي في المقارنه .ولكن لو كان الجهازين من جيلين مختلفين فهنا نقف و ساعتها تكون المقارنه ده مش صحيحه فمثلا في مقارنه بين الGTX 1080 و كارت AMD ,VEGA64 هنلاقي ان كارت AMD عنده حوالي 12.6TF وكارت NIVIDA عنده 9بس ورغم كده بنلاقي تقدم ملحوظ في اغلب الالعاب لصالح NVIDIA زي ما هو موضح هنا وبرضوا عندها الXBOX ONE X عنده حوالي 6TFLOPS بينما الXBOX SERIES S عنده 4 بس ورغم كده ففعليا الSERIES S اقوي وده لاننا انتقلنا من معماريه قديمه لمعماريه احسن وده بيقدم معالجه احسن للبيانات  منغير استهلاك موارد كتير من الكارت. ففي هنا عوامل تانيه كتير  زي نويعه الميموري المستخدمه و حجم تصنيع الGPU نفسه وحتي توافقه مع الCPU بيكون عامل ازاي. ففي  عندنا العاب كتير زي just caues 3 والي كان بسبب اعتمادها الكبير علي الcpu فكان ادائها ضعيف جدا علي الجيل الماضي مقارنه حتي مع الSERIES S  رغم انه عنده TFLOPS اقل .   الخلاصه الTFLOPs وسيله كويسه كمقارنه الاداء بين جهازين من نفس الجيل او ليهم نفس المعماريه لكن بمجرد ما ان نخرج برا العاملين دول تصبح  مقارنه ملهاش لزمه وساعتها الموضع يتوقف علي عوامل تانيه زي ما شرحنا فوق .
Tags: , , , ,
أخيراً وصلت لعبة call of duty المنتظرة بشكل كبير، فهل هي مجرد لعبة call of duty تقليدية جداً ؟ ولا لعبة هتديك تجربة، عمرك ما هتنساها ابدا ؟  (القصة) الcampaign من المودات اللي بالنسبة ليا مود جانبي، بلعبه لما يكون النت عندي قاطع مثلا، او عشان اجربه لاول مره وبعد كده خلاص، بس الcampaign في لعبة cold war غيرلي مفاهيمي كلها. قصة اللعبة بتدور أحداثها في التمانينات، في فترة الحرب الباردة طبعا، جو اللعبة فعلا
في مقالة النهارده هنحاول نوضح فايده الفريمات العاليه وليه هي حاجه مهمه خصوصا مع دخول الجيل الجديد ودعم ال120fps الاول حابب اوضح يعني ايه fps الاول وهو اختصار ل:frames per seconds او عدد الصور/الاطارات الي بتتعرض فالثانيه الواحده وده بيكون غالبا من كارت الشاشه او الgpu وعلي الصعيد الاخر في مصطلح display rate  والي يعني عدد الصور الي الشاشه تقدر تعرضها في نفس الثانيه وبتتقاس بالhz وده جراف بيوضح علاقه الfps الناتج من الgpu بالdisplay refresh rate وزي ما هو واضح فعلي الرغم من ان الfps مش علي نفس الخط بالضبط مع الdisplay refresh rate الا ان الفرق مش كبير فعلشان كده وللتبسيط هنفترض ان الاتنين واحد   حركه الانيميشن واحده من اكتر الحاجات الي بتبقي ملحوظه لما تلعب علي فريمات عاليه هي نوعه الانيمشن اثناء الحركه وده بيحصل بسبب ان كل انيميشن بيحصله تحديث كل 1/60 جزء من الثانيه او مره كل 16.6 ملي ثانيه في حاله ال60fps بينما في حاله ال120fps فبيحصل تحديث كل 8.3 ملي ثانيه يعني تقريبا اكتر 4 اضعاف ال60fps زي ما الgif ده بيوضح ممكن تحس ان الفرق بسيط هنا ولكن لو حطينا مثال من لعبه csgo علي سبيل المثال هنلاحظ فرق كبير بين ال60 وال240 من ناحيه سهوله حركه الانيميشن علي العين   ثبات الانيميشن واحده من الحاجات الملحوظه لما تلعب علي فريمات قليله وهي عدم ثبات الانيميشن او الghosting وهي ان بيحصل زي تراكم للانيميشن علي هيئه صوره مموه بتكون بتتبع الحركه والي بيسبب تشتت كبير اثناء اللعب وده بيحصل بسبب طريقه تحديث الاطارات الي بتحصل علي الشاشه اثناء اللعب والي مع الفريمات القليله بتبدا تظهر وبتعمل تشدد كبير اثناء اللعب وزي ما هو وضح من الصوره فمع الفريمات العاليه بتدا المشكله بتختفي بسبب سرعه الانيمشن الي بتحصل     تيرنج تيرنج او tearing هو مصطلح بيستخدم لما بيكون في تاخر في عرض الفريمات  في اجزاء من الشاشة بيحصل تضارب بين الفريمات والي بيأدي لعدم راحه للعين اثناء اللعبوظهر كذا حل للمشكله ده اكثرها شعبيه vsync والي بيعمله انه بيعرض اخر فريم رندر بس وبيكون حل مناسب لو بتلعب العاب بسيطه انما بيأدي لتأخر في الاستجابه اثناء اللعب والي مش مناسب اطلاقا في العاب الشوتر او الي محتاجه دقه عاليه في اللعب وعلشان كده اغلب الناس بيضطروا يتعايشوا مع التيرنج مقابل انهم ياخدوا اعلي اداء وهنا يجي دور الفريمات العاليه حيث انها بتقلل التيرنج بشكل ملحوظ وبنسبه كبيره حيث ان ال240 بتقلل التيرنج للربع مقارنه بال60 زي ماهو واضح فالصوره ده كده بعض من مميزات اللعب علي فريمات عاليه وحتي لو كانت الشاشه بتاعتك اخرها 60 فلو لعبت علي فريمات اعلي فانت بتضمن استجابه اعلي ولعب اسرع واكثر دقه     
Tags: , , ,
دلوقتي كل اخبار الكونسول بتتكلم عن ان ازاي ان الجيل الجديد هيشغل العاب الجيل القديم عادي عن طريق حاجه اسمها “backwards compatibility “فانا عامل المقالة ده علي هدف إني اوضلحكم ازاي بتشتغل وتاريخها ومن امتي وحاجه زي كده بقت موجودة. قبل جبل الps1 الاول خلينا نرجع بالزمن شويه لجيل الاتاري القدبم ايام ما كانت الالعاب لسه بتتباع علي شرايط والي كان من الصعب علي اصحاب الأجهزة ده زي ننتندو او سيجا انهم يشغلوا العاب الأجهزة الاقدم منها عليها وده كان بيرجع لمشكله في تصميم الشريط نفسه, حيث ان الفروقات بين كل كونسول والي قبله كانت بتبان اكتر في الشريط نفسه من حيث الاداء والمساحه المطلوبه والي  ادي ان كل شريط بيطلب عدد بينات معين فكان من الصعب إنك تلاقي جهاز بيدعم العاب الجيل الي قبليه ,غير كمان ان كل ريجون في العالم ليه تصميم شرايط خاص بيه وفق لمعاير معينه يعني لو كنت اشتريت جهاز من اوروبا فكان مستحيل تشغل الالعاب الامريكيه والعكس محاولات سوني في دعم الالعاب القديمه لكن كل ده اتغير مع دخول الps1 ومعاه جه الاستنارد الجديد لتخزين الألعاب وهو الcd والي بسبب ان تصميمه واحد وفي أي حته فالعام تقدر تشتريه ويشتغل على أي حاجه فكان واضح ان شكل الصناعفلما نزل الps2 كان بيقدم دعم كامل لألعاب الps1 بس ده كان بيتم ازاي؟ة هتتغير بالكامل وقد كان. في الحقيقة سوني عملت حركه صايعه وهي انها حطت نفس البروسيسور بتاع الps1 جوا الps2 فلما كنت بتحط اسطوانه الps1 جوا الps2 فانت حرفيا كنت بتلعب علي ps1. بعد كده وفي سنه 2006 ولما الps3 نزل للأسواق كان بيقدم دعم كامل لألعاب الps2 والps1 مع بعض وده لان سوني عملت نفس الحركة تاني بس المرة ده ضافت قطع الps2 بالكامل جوا الps3 من حيث الgpu  والcpu وحتى الرام على عكس الps2 الي كان فيه نفس بروسيسور الps1 بس.
-المقدمة ‏لعبةAssassins Creed Valhalla ‏هي الجزء الجديد من سلسلة Assassins Creed ‏و ‏بتقع أحداثه ‏في عصر الفايكنج ‏المظلم ‏ ‏في ممالك إنجلترا القديمة و ‏النرويج ‏في اللي بيقدمها لينا ‏أستديو Ubisoft Montreal ‏ ‏بتبدأ احداث ‏اللعبة ‏بشخصية Eivor ‏في النرويج ‏اللي بعد كده هيسافر إنجلترا ‏عشان يبني مستوطنة يعيش فيها هو وعشيرته وجماعته ‏البطل هنا وهو Eivor ‏من الممكن تختار إذا كان ذكر او أنثى ‏واللي ممكن تغيرهم أيضا ‏خلال ‏لعبك ‏ ‏واللي ‏مبيفرقش في
بتستغل Sony نجاح الجزء الاول من Spider Man اللي نزل في سنة 2018، ويرجعلنا ستوديو Insomniac Games بقصة جديدة وشخصية جديدة، وتكون لعبة إطلاق للجيل الجديد الPS5. (القصة) تدور أحداث القصة بعد أحداث الجزء الأول على طول وفي نفس المدينة وهي New York، وقبل ما تبدأ اي حاجة بتعرضلك اللعبة ملخص لأحداث الجزء الاول عشان تفتكر أو تعرف أيه اللي حصل لو ملعبتش الجزء الاول، وبعد مهمة صعبة مع شخصية Spider Man الأساسية لأختبار قدرات
‏ ‏-المقدمة ‏نحن على بعد أيام قليلة فقط تفصلنا عن واحدة من أقوى العاب ‏العام وهي Assassin’s Creed Valhalla ‏ ‏واللي هتصدر في ١٠ ‏نوفمبر القادم ‏على أجهزة PS5-PS4-XBOX ONE/S/X-XBOX SERIES X/S-STADIA-PC ‏لعبة Assassin’s Creed Valhalla ‏ ‏ ‏بتاتي بعد ‏ ‏عامين من صدور سابقاتها Assassin’s Creed Odyssey ،‏ ‏و ‏بتقع احداث لعبة Valhalla في عصور ‏الفايكنج ‏المظلمة ‏سافر فيها الفايكنج من فالهالا من أوطانهم الشمالية ، واستقروا في موطنهم الجديد في إنجلترا ، ستبداء
تستثمر شركة EA في واحدة من أفضل أجزاء سلسلة Need for Speed الشهيرة، اللي من رأي أفضل جزء في السلسلة وهي لعبة Need for Speed hot pursuit وترجعلنا من اول وجديد بهيئة remaster، كتمهيد وتجهيز للعبة Need for speed القادمة. بيرجع ستوديو Criterion Games ويشتغل على واحدة من أفضل أجزاء السلسة، والمره دي Hot pursuit Remastered مش زي اي remaster عبارة عن تعديل في الجرافيكس وخلاص لا بالعكس في إضافات كتير للجزء ده، من 6
بعد الفشل الذريع للعبة Man of Medan ترجع شركة Bandai Namco بكل برود وتكمل سلسلة the dark pictures وتتجاهل كل الانتقادات وتقدملنا واحدة من أعظم الألعاب القصصية في التاريخ.   القصة تدور أحداث القصة في مدينة little hope الي معروف عنها من زمان انها مدينة مسكونة والكل عارف ان محدش يقرب ناحية المدينة دي ابدا، ولكن يشاء القدر بأنه يجمع ابطال قصتنا الخمسة ويكونوا ضايعين و يلاقوا نفسهم في المدينة دي. بتكون مهمتك انك تحاول