الريميك جامد جدًا وفيه اضافات كتير مش موجودة في الأصلية
إضافات في القصة وتصميم المستويات والجيمبلاي
دا غير طبعًا الجرافيك الخرافي اللي اتبنى من الصفر في الريميك
سواء لعبت الأصلية أو لا، ريميك ريزدنت ايفل 4 هيعجبك لو بتحب النوع ده من الألعاب.
سلسلة ريزدنت إيفل ليها مكانة خاصة في قلوب محبين الرعب والبقاء، بس لما نيجي نتكلم عن الجزء الرابع من السلسلة، فـ هنا لازم نقف شوية.
Resident Evil 4 هي لعبة محورية في تاريخ السلسلة، لأنها لما صدرت في 2005، كانت أول لعبة تغير من جو الرعب والبقاء بتاع الأجزاء التانية، وشوفنا فيها أكشن أكتر بكتير من الأجزاء اللي قبلها.
طبعًا الكلام دا زعّل ناس كتير وقتها، دا على الرغم إن اللعبة كانت حلوة فعلا بالنسبة لوقتها وحققت نجاحات كويسة. بس عشاق السلسلة كانوا رافضين فكرة إن لعبة ريزدنت إيفل تبقى من غير رعب كتير.
تمر السنين وتقرر Capcom تعمل ريميك للجزء الرابع، بعد النجاح الكبير لريميك الجزء التاني والتالت، بس الريميك دا بالذات مميز أكتر، لأن زي ما قولت، هو ريميك لأكتر جزء محوري في تاريخ السلسلة. فـ يا ترى الريميك أخباره إيه؟ عظمة ولا أي كلام؟
القصة – هي هي بس مع إضافات كتيرة!
القصة بشكل عام هي نفسها بتاعت الأصلية.. في 2004 وبعد 6 سنين من كارثة راكون سيتي، بيتكلف ليون كينيدي بمهمة صعبة، وهي إنه ينقذ بنت رئيس أمريكا، آشلي، بعد ما خفطتها مجموعة مجهولة.
ليون بيتتبع المجموعة دي لقرية معزولة عن العالم في أوروبا، وبيتم تكلفيه إنه يروح لوحده عشان ينقذ بنت الرئيس.
بس بيكتشف ليون إن دي مش مهمة عادية، وإن المجموعة اللي خطفت آشلي هما متطرفين مجانين، وشكلهم عامل زي الزومبي. وطبعا كلهم بيحاولوا يقتلوا ليون ويمنعوه يوصل للبنت.
بس ليه خطفوا آشلي بالذات؟ ومحتاجينها في ايه؟ وهل هيقدر ليون ينقذها وسط كل ده والعقبات الكتير اللي بتيجي قدامه؟
اللي لعب اللعبة الأصلية، عارف إن القصة كانت حلوة، بس مش جامدة. في الريميك بقى أقدر أقول إن القصة بقت جامدة، لأن حصل تعديلات في حاجات كتير، شخصيات اتكتبت من جديد واتضافلها مشاهد مكانتش موجودة قبل كدة، وتفاصيل تانية مش هعرف اتكلم فيها عشان الحرق.
كل اللي أقدر أقوله إن القصة في الريميك هي أفضل شيء ممكن يتعمل من Resident Evil 4.. الأصل هو نفسه ومفيش تغييرات جذرية، بس فيه شوية تحابيش كدة وتعديلات خلت القصة أحسن بكتير من اللعبة الأصلية، وخصوصًا التعديلات على الشخصيات الجانبية.
القصة 15 فصل، كل فصل بيبقى أقل من ساعة تقريبًا. اللعبة كلها خدت مني 13 ساعة على صعوبة متوسطة.
التمثيل الصوتي من أهم التحسينات في الريميك
من أكتر الحاجات اللي كانت مستفزة في اللعبة الأصلية هو التمثيل الصوتي، كنت تحس إن الممثلين دول قاعدين قعدة عرب وبيقروا شوية كلام مكتوب وخلاص.
كمان كان فيه نكت عجيبة وألشات مينفعش تتقال في لعبة زي دي. كل دا اتغير في الريميك.
الممثل الصوتي لـ ليون هو نفسه اللي مثل في ريميك الجزء التاني، وهو أحسن بكتير من الممثل اللي كان موجود في اللعبة الأصلية أكيد.
نفس الكلام حصل مع آشلي اللي كانت مزعجة جدا وبتصوت طول الوقت في اللعبة الأصلية. الممثلة بتاعتها اتغيرت بردو والشخصية بقت منطقية أكتر ومش مزعجة أوي زي ما كانت في الأصلية.
تحسينات كتير في الجيمبلاي والفيزيائيات
من أكتر الحاجات اللي معلقة مع اللي لعب الأصلية، هو الجيمبلاي، وخصوصًا الشوتنج والأسلحة.
وده لأن استخدام الأسلحة كان لازم تفضل واقف مكانك عشان تعرف تضرب وتحرك الإيم، ود بسبب الإمكانيات وقتها في 2005 طبعًا.
في الريميك بقى الكلام دا اتلغى، الشوتنج بقى زيه زي الألعاب الحديثة، ويمكن كمان هو من الأفضل بينهم! لأن فعلًا الجيمبلاي ممتع جدًا.
من أهم الجوانب في الجيمبلاي هنا هي معارك الزعماء أو Boss Fights. مش هبالغ لما أقول إن معارك الزعماء هنا من الأفضل في الألعاب، تصميم المعارك حلو جدًا وبيحطك في ضغط كبير، وفيه تعديلات عن اللعبة الأصلية، كمان التصميم البصري للزعماء احسن كتير، خصوصًا تصميم شخصية Ramon Slazar اللي كانت مضحكة شوية في اللعبة الأصلية.
إضافة كمان هي إنك تقدر تصد ضربات الأعداء بالسكينة، سواء حاجات بيحدفوها عليك، أو ضربات في المواجهات القريبة. السكينة بردو بقت ممكن تتكسر وليها قدرة تحمل معينة، ولو اتكسرت مش هتقدر تصد الضربات وهتضطر تاخد دامدج أعلى لحد ما تروح للتاجر وتصلحها.
الأسلحة ونظام العتاد والتطوير
زي اللعبة الأصلية، الريميك فيه أسلحة كتير، في البداية بيكونوا مسدس وشوتجن بس، وبعدها بتتفتح لك أسلحة تانية بالتدريج كل ما تتقدم في القصة.
التاجر اللي بتشتري منه تقدر تبيع عنده من أسلحتك أو من الأحجار الكريمة اللي بتلاقيها، ومتقلقش، تقدر تبيع السلاح وتاخد الفلوس اللي اشتريتها بيه مع الفلوس اللي صرفتها في تطويره. طبعا دا بيخلي فيه مرونة أكبر في التعامل مع الأسلحة وشرائها.
كمان زي اللعبة الأصلية وريميك الجزء التاني والتالت، فيه قايمة للكرافت والمخزون، فـ تقدر تصنع أعشاب الهيلث والذخيرة وكل حاجة من القايمة في ثواني بسلاسة وسهولة.
بس هنا النظام بقى أسهل من الريميك طبعًا والواجهة اتحسنت كتير عن الأول.
تصميم المراحل مش خطي أوي.. ومش عالم مفتوح
تصميم المراحل هنا هو المعتاد في ألعاب Resident Evil، من نوع Metroidvania، يعني المراحل خطية أه بس تقدر تروح وترجع فيها في أي وقت، وكمان مناطق الخريطة بتكون متصلة ببعض بشكل مش خطي، وبتحتاج تتخطى عقبات زي فتح أقفال أو إنك تلف من جنب منطقة مسدودة عشان تكمل.
النظام دا معمول كويس أوي هنا، وهيخليك فعلا عايز تستكشف وترجع تزور مناطق معينة تاني، سواء عشان تخلص تحديات معينة أو لو عايز تستكشف حاجة فاتتك.
كمان المناطق الجانبية هتلاقي فيها لوت زيادة وهتلاقي كتب ومخطوطات بتعرفك أكتر عن عالم اللعبة، يعني فيه أسئلة كتير عن العالم وشخصياته مش هتلاقي عنها إجابات إلا من خلال الكتب اللي هتلاقيها دي.
كمان فيه مراحل تقدر تقول اتعاد تصميمها من جديد عن اللعبة الأصلية وبقت أحسن كتير. مش هقدر أتكلم عنها بالتفصيل عشان الحرق بردو، بس كفاية أقول إن الخطوة دي فرقت كتير في التجربة وخلت اللعبة أفضل كتير.
الأداء التقني ممتاز
يمكن أكبر مفاجأة بالنسبالي في الريميك كانت الأداء التقني.
على البي سي اللعبة شغالة كويس جدًا على الأجهزة المتوسطة، يعني على GTX 1650 TI و Core I7-10700H و 16 جيجا رام اللعبة بتوصل 60 فريم على إعدادات High.
وعلى RTX 2070 و Core i3-12100F و 16 جيجا رام اللعبة بتوصل بين 80 لـ 100 فريم، وإعدادات الجرافيك بين High و Ultra مع تفعيل تتبع الآشعة.
دي أرقام كويسة جدا بالنسبة للعبة الجرافيك بتاعها ممتاز زي دي في 2023. المشكلة الوحيدة إن ساعات بتيجي رسالة Fatal Error واللعبة بتعمل كراش على ستيم، وناس كتير بتقول إن ده بسبب تتبع الآشعة، وبمجرد ما تقفلها، المشكلة بتختفي.
وعلى البلايسيتشن طبعًا مفيش كلام يتقال على الأداء، حتى على البلايستيشن 4 اللي هو جيل قديم، اللعبة شغالة تمام من غير مشاكل.
الخلاصة من الآخر
ريميك Resident Evil 4 هو تحفة جديدة من تحف Capcom، الشركة بتدي درس جديد في ازاي تعمل ريميك محترم للعبة كلاسيكية، من غير ما تمسح هوية اللعبة، وفي نفس الوقت تضيف عليها وتخليها أحسن وأحسن، فالريميك مش مجرد جرافيك وخلاص.
الريميك خد كل حاجة حلوة في الأصلية وضاف عليها وعدل فيها، عشان تطلعلنا أفضل صورة ممكنة من Resident Evil 4، وبصراحة الريميك دا هو من أفضل الألعاب اللي لعبتها في السنين الأخيرة بشكل عام، ومش هتفاجأ لما ألاقيه مرشح لجايزة واحدة على الأقل في Game Awards السنة دي.